Min nya matta

2009-04-22 @ 08:54:35
I förrgår hämtade jag paket från Ellos...

Det var inga kläder utan bara en ganska så stor matta till vardagsrummet och ett par påslakan till vår säng, sådana där extra stora och breda som går över hela sängen... king size eller vad de nu kallas.

Jag packade upp mattan och rullade ut den på golvet... bara för att se på den (jag tänker nämligen inte lägga på den nu, för jag vill ändra om i vardagsrummet först, nytt på väggarna osv)... då kommer maken intågandes och frågar om jag är tokig... varför undrar jag? Jo, men det är ju snart sommar nu och mattor det har man bara på vintern!

I Jordanien plockar man fram mattorna i oktober någon gång och då börjar man med att tvätta dem... ut på verandan eller upp på taket med dem, sen på med en massa vatten och så skurar de på dem, skurar och skurar... sen sköljer de av den och så tar de en skrapa och skrapar av så mycket vatten som det går, sen får mattan ligga i solen och torka till lite, sen ställer de ut en massa stolar som de lägger mattan över eller om de har en ställning eller bra kant på verandan så hänger de mattan där för att torka helt. Hela proceduren kan ta ett par dagar och kräver naturligtvis varmt och soligt väder...

Sen lägger man in mattan och då är det förmodligen officiellt vinter... eftersom de inte har samma värmesystem som vi har här så förstår jag att mattorna hjälper till en hel del. Sen på våren då det börjar bli riktigt varmt igen så rullas mattorna ihop och läggs undan i väntan på att hösten och stora tvätten åter ska infinna sig...

Första gången jag såg hur de behandlade mattorna blev jag väldigt frågande... "stackars matta" tänkte jag, men sen när jag såg resultatet så undrade jag inte mer. Jag trodde i min enfald att "riktiga&äkta" mattor dem kunde man bara lämna in för kemtvätt... annars så skulle de bli förstörda!

    

   (Den här bilden är i från Turkiet, men det går till på ungefär samma sätt...)

Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0