Valnötsträdet

2009-04-12 @ 19:12:06
Till valnötslunden gick jag ned för att glädja mig åt grönskan i dalen, för att se om vinträden hade slagit ut, om granatträden hade fått blommor. (Gamla Testamentet: Höga visan 6:19)
 
          

När jag var liten brukade jag tillbringa somrarna hos farfar som bodde i ett land vid medelhavet. Allt var annorlunda mot sverige... dofterna, klimatet, maten och sättet att leva!

Jag minns att jag var nästan som förälskad i ett ganska så stort valnötsträd som stod nästan mitt på gårdsplanen... jag kallade det för "mitt valnötsträd"... under trädet växte ingenting... marken var bar och lite lerig, fast torr. För bara några dagar sen läste jag om att man förr i tiden sa att man skulle akta sig för valnötsträdets skugga, inget kunde leva under ett valnötsträd... sitter man under ett valnötsträd så är det inte ovanligt att man drabbas av huvudvärk.
 
Fårhuset låg alldeles intill mitt träd och jag brukade bryta färska kvistar och ge löven till fåren... de älskade dem!

Trädet var heligt hos greker och romare. I Rom ansågs nötterna vara gudamat och åts vid bröllop och religiösa fester. Valnötsträdet kommer ursprungligen från Asien... och kom till Europa för ca 2000 år sedan... den kallades för en kunglig nöt, som fördes till europa av kungar från persien.
 
Det sägs att om man går med en oskalad nöt i fickan ett par veckor så försvinner åkommor som ischias, remautism och ryggont... Kanske ska prova det då!

Kommentarer
Postat av: jessica

hej!

Tittar on till dig och önskar en fin vecka!

vad fina bilde du har och härlig blogg..



Kram/jessica

2009-04-13 @ 12:43:06
URL: http://familjenkidz.blogg.se/?mp=09212816
Postat av: Therese

Hejsan!

Var inne och kikade lite på bloggen och den ser riktigt snygg ut!!! Du har gjort ett fantastiskt bra jobb :) Några små saker som jag inte riktigt gillar är placeringen för sök i bloggen, kan man få ner den längre ner och göra den mindre så den inte är så dominerande? Sen är det ju fonten i headern som ska vara den girls med hjärtanen du vet, och sen kanske om man kan lägga in bilderna på hundarna direkt efter bilden på mig och marcus? Jag älskar verkligen headern i övrigt och stilen på min bloggbeskrvining, tror du jag kan få den som rubrik på blogginläggen samt att mina blogginlägg blir i samma färg och stil? Kramis!!

2009-04-13 @ 23:29:33
URL: http://prinsessansliv.blogg.se/
Postat av: Therese

En liten sak till efter beskriviningen i headern så skriv Therese i stället för prinsessan. :) Förlåt att jag är jobbig!!

Kramisar

2009-04-13 @ 23:31:14
URL: http://prinsessansliv.blogg.se/
Postat av: Therese

Ja den ligger mellan varje inlägg men det gillar jag så låt det vara så. Jag tror jag hellre vill ha skrivstils-stilen än verdana om det går, ser snyggt ut! Bilderna är perfekta! Jag älskar det du gjort med pussbilden, den lilla texten och hundbilderna är supersöta :) det enda som är kvar då är stilen på headern så att fonten är den stilen med hjärtan, och att blogginläggen blir i skrivstilsstilen :O)Går det att få bort reklamen i själva bloggen eller den är ett tvång från blogg.se? tror du man kan göra själva texten sök i bloggen mindre? den är väldigt stor fortfarande. Annars ser allt perfekt ut och snart klart för lansering :D



Gillar det du har i slutet av dina inlägg med hjärtat och Mimia, Kan jag få något liknande? Ett hjärta i romantisk stil och Prinsessan Therese eller kanske bara Prinsessan Therese fast med den där fonten vi ska ha i headern?



Många frågor på en gång här, om du är vid datorn gå till msn jag är inne fast jag står som offline

Kram

2009-04-14 @ 00:18:47
URL: http://prinsessansliv.blogg.se/
Postat av: Therese

Lustigt det där med parfymen, det är ganska ofta vi gör så, tittar på samma inredning och parfymer :) Roligt tycker jag!!! Ser verkligen fram emot att få träffa dig!!! Men visst luktar den där britney spears parfymen underbart gott :)

2009-04-14 @ 00:22:10
URL: http://prinsessansliv.blogg.se/
Postat av: Mimia

Jag sitter här och undrar varför du hela tiden nämner att du vill ha headern med Fiolex Girls, för det gjorde jag ju med en gång... men så kom jag på att man måste ha typsnittet installerat på sin datorn för att kunna se det. Det samma gäller med den stilen du vill ha i inläggen! Andra kommer inte att se texten om inte de har typsnittet installerat.

På min dator ser inte Sök i bloggen stort ut men det är bara för att jag ser det med hjärtan texten.



Jag ska fixa så att alla ser hjärtantexten i headern!

2009-04-14 @ 10:26:02
URL: http://mimia.blogg.se/
Postat av: Therese

Aha då fattar jag varför!! :)

2009-04-14 @ 12:54:07
URL: http://prinsessansliv.blogg.se/

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0