Mary Pickford

2009-08-28 @ 11:14:51

"Make them laugh, make them cry, and back to laughter. What do people go to the theatre for? An emotional exercise.... I am a servant of the people. I have never forgotten that." (Mary Pickford)

    

Fler minnen från bardomen dök upp när jag skrev om En liten Prinsessa...  (som Mary också har filmat)

Som liten var jag tokig i gamla svartvita filmer... varje söndag på tv 2 kunde man se söndagsmatiné, jag låg som klistrad på golvet framför tv:n.
Än idag ser jag gärna en gammal svartvit film... både svenska och amerikanska och faktiskt även arabiska.

Mary Pickford var en av mina stora idoler när jag var liten... jag har alltid älskat att läsa och Pollyanna och Pappa Långben var stora favoriter. Båda har filmatiserats och just Mary Pickford spelar huvudrollen i dem båda.

Mary Pickford började sin karriär redan som liten flicka, hennes far dog när hon var liten och hon var sedan den som försörjde mamma och syskon genom sitt skådespel. Hon kallades för "Americas sweetheart" och spelade ofta unga flickor även då hon blev äldre. Hon var tex hela 27 år gammal då hon spelade Pollyanna som var 12.

Hon var ju verksam under det tidiga 1900-talet så det är mest stumfilmer hon medverkat i. 1929 gjorde hon sin första talfilm Coquette, hon fick en oscar för sin roll, men filmen var ingen publikhit.

    

Hon var inte bara skådespelerska utan också en smart affärskvinna... hon var en av de högst betalade kvinnorna på den tiden.
Hon har även producerat egna filmer, skrivit böcker och hon startade också ett kosmetikföretag. Hon var gift tre gånger och med sin tredje man adopterade hon två barn.

I slutet av sitt liv drack hon ganska mycket, vilket också bland annat ledde till hennes död 1979. Har för mig att hon dog på sin födelsedag!

    


Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0