Mujjadarat (vegetariskt)

2009-08-08 @ 22:32:09
En av mina favoriter då det gäller arabisk mat...

Rätten består till största delen av ris och linser som kokas och äts med en sallad och turkisk yoghurt.

    

Tillvägagångssätt...

Man börjar med att koka linserna tills de är nästan färdigkokta... sen sköljer man riset (basmatiris ger bästa resultat), kokar upp vatten... kryddar det med lite salt, peppar och arabiska kryddor (finns en färdig blandning) och så lägger man i en buljongtärning eller två.

Sen häller man i riskornen och låter dem koka kraftigt i ca 10 minuter... därefter heller man över riset i ett durkslag och låter vattnet rinna av...

Sedan häller man tillbaka riset i kastrullen, blandar i de nästan färdiga linserna (och om man tycker att det behövs, så kan man nu krydda lite till), man sänker plattan till ettan och låter nu blandningen ångkoka (riset innehåller ju fortfarande vatten och är blött om man säger så) tills riset är klart.

Hittills har vi inte använt något fett i matlagningen (förutom det fett buljongtärningen kan innehålla)... nu hackar man en lök ganska så fint och bryner den i ganska så mycket olivolja... löken ska liksom simma i olja och inte brynas så att den blir bränd... bara mjuk!

När riset då är klart  häller man oljan och löken över den... oljan ska inte svalna utan det ska fräsa när man häller på den!

Jag brukar blanda ner löken i riset (för annars äter inte barnen)... men det ska man egentligen inte göra utan löken ska ligga uppepå.

    

Under tiden jag kokar linserna brukar jag göra salladen... som består av endast tomater, gurka och persilja. Allt finhackas!

Dressingen består av saften från en citron och så olivolja förstås... lite salt & peppar har jag också i.

Yoghurten blandas med lite olivolja, salt och peppar och blandas runt så att den blir riktigt fluffig och krämig.

Och voila... jättegott!

     

Kommentarer
Postat av: Nina

Det är jättegott! Åt det nu när vi var i Libanon på vår smester! Jag har en blogg på Amelia som heter Habibty hade ju den även när jag bloggade här men det blev för mkt med två bloggar! Hoppas det är bra med dig!! Kramar Nina fd.Khadija här på AB

2009-08-09 @ 00:17:47
Postat av: Mimia

Hej gumman! Om du visste vad jag har längtat efter att läsa din blogg... nu har jag ju en massa att läsa i kapp :)

Hörru du... det här är inte AB!

2009-08-09 @ 11:39:38
Postat av: only me

det lät gott får jag nog prova =)

fast jag vet inte om alla barnen blir lika förtjusta hehe.

kram

2009-08-09 @ 11:50:08
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974
Postat av: only me

förresten vad e det för kryddblandning??



och en fråga till, har du nåt bra recept på falafell??

2009-08-09 @ 15:20:22
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974
Postat av: Mimia

Only me: Japp det har jag! Återkommer med det...:)

Kryddblandningen finns i sådana affärer som har lite arabiska varor... tror de kallar den sju kryddor.

2009-08-09 @ 20:55:53
Postat av: malin

Mmm, det lät gott! Kanske man kan prova. Himla fina blått porslin, me like!



Kram Ma

2009-08-10 @ 11:02:40
URL: http://wahlshalsobar.blogg.se/
Postat av: only me

tack =)

oki ja det vet jag vad det är.

2009-08-10 @ 12:26:32
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974
Postat av: simone

Hade sagt att det såg gott ut om jag nu tyckte om råa grönsaker :)

2009-08-10 @ 19:10:04
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Micke

Med sådan föda förstår jag att frun ser så bedårande ut :) Kram // Micke

2009-08-11 @ 12:46:55
URL: http://tomten.bloggagratis.se
Postat av: Karin

Det här låter mumsigt !

Tror jag ska prova det någon dag !

2009-08-12 @ 11:52:16
URL: http://karin.hermansro.se

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0