Att söka jobb= en arbetsdag

2009-01-19 @ 23:56:34
Idag har jag varit på kurs hos arbetsförmedlingen... som helt arbetslös måste man vara med på aktiviteter! Så är det bara...

Idag fick vi lära oss att vi ska lägga upp en struktur för varje dag... arbetssökandet ska vara i 8 timmar varje dag, precis som om man jobbade. Man ska alltså ägna den största tiden av dagen åt att söka arbete på olika sätt, antingen genom att svara på platsannonser, gå runt personligen och söka jobb eller skicka ett så kallat "säljbrev" till olika företag.

Någon kommenterade (personen tyckte att 8 timmar /dag var för mycket att ägna åt jobbsök) och fick till svar ... "ska vi minska ersättningen också då tycker du eller?"

Vidare så måste man söka 10 jobb per vecka som minimum... man ska inte heller söka bara de jobb som man verkligen vill ha eller skulle trivas med, nej man ska söka allt som man skulle kunna klara av... oavsett om man skulle hata det eller ej!

Det är hårda bud... vi fick en massa hemläxa också som ska lämnas in skriftligt vid nästa tillfälle. En dam som var över 60 och som varken hade datakunskaper eller tillgång till data frågade om hon kunde lämna in handskrivna svar... men näpp... svaret blev att det fanns en dator i kundtjänsten som hon kunde använda...

Men... började hon... jag vet ju inte hur man gör! Ingen svarade... de låtsades helt enkelt som om att de inte hörde henne.

Jag blir så sur på sånt... jag vände mig mot henne och sa att hon och jag kunde ha en "date" i veckan och träffas på biblioteket... så ska jag lära henne det hon behöver kunna. Hon blev jätteglad! Så nu har vi en date på torsdag förmiddag...

Jag förstår inte varför olika myndigheter alltid ska bemöta den lilla människan så hårt... och totalt utan känslor!

Vi var tio personer på kursen och alla utom en ung kille och jag såg väldigt dystert på sin framtid... kolsvart... var det en tjej som uttryckte sig! 

Kanske kommer att bli riktigt kusligt det här...

Kommentarer
Postat av: Kraka

Varför är det aldrig någon som tänker på hur det är att gå igenom alla dessa ansökningar från uppenbart "fel" folk? Tror att många lättare skulle hitta jobb om arbetsivarna slapp dessa högar med ansökningar där man direkt undrar vad de har där att göra. Det tar tid att gå igenom en massa onödiga ansöknigar också!

2009-01-20 @ 07:44:54
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: Singelpappan

Bra att du sa till och hjälpte damen. Jag hade också reagerat. Alla förtjänar att behandlas med respekt.

Sedan håller jag med Kraka. Det är ett ofog att få alla dessa ansökningar från människor som uppenbarligen varken är kvalificerade eller intresserad av jobb. Vi svarar inte längre på sådana ansökningar eftersom det tar för mycket tid.



Skönt att du ser ljust på framtiden i alla fall. Tror också att det kommer att ordna sig! :-)

Postat av: only me

inte kul alls... är ju den största anlednningen till att jag drar mig för att skriva in mig på arbetsförmedlingen.

hoppas du hittar nåt jobb snabbt då, nåt du trivs med.

kram

2009-01-20 @ 17:08:53
Postat av: mimia

Kraka: Håller med dig fullt! Plus att jag tycker det känns väldigt olustigt att söka och kanske få ett jobb man inte ens är intresserad av...jag menar trivs man inte på sitt jobb kan det lätt leda till sjukskrivningar och annat...



Singelpappan: Ja än så länge ser jag ljust på framtiden, men man vet ju aldrig...kanske blir man deppig om man får gå för länge. Sen har jag ju några ideer som jag jobbar på... vi får se vad det leder till!



only me: Men hur ska det gå när du inte klarar finansieringen längre? Om du klarar av ekonomin just nu så behöver du ju faktiskt inte gå via arbetsförmedlingen, du kan ju söka jobb privat och slippa deras regler! Lite lättare kanske...

2009-01-20 @ 17:22:16
URL: http://mimia.blogg.se/
Postat av: only me

jodå jag letar jobb ... klarar mig ett halvår till så jag hoppas ju hitta sysselsättning innan dess men men hoppas kan man alltid ler

2009-01-21 @ 16:31:57

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0