Vinbär i massor

2009-07-27 @ 20:24:33
I förmiddags var ju mamma och pappa här och lämnade av en massa vinbär... både svarta och röda.

Jag hade tänkt koka saft av dem och spara lite för att använda till garnering av tårtor och andra bakverk, men eftersom det är väldigt väldigt längesen jag kokade saft så har jag tydligen (har ett svagt minne av det) kastat bort min saftmaja...

Idag var vi riktigt snälla och tog barnen till Max... det är ju inget som händer särskilt ofta men de tycker ju att det är kul! För egen del kunde jag gott vara utan det... tycker inte ens om hamburgare och pommesfrites längre.

Efter max besöket gick vi till Ica Maxi för att köpa en ny saftgrejsimojs... men mitt i allt virrvarr glömde jag av att det var därför vi gick dit. Så vi köpte bara glass, strutar och chokladsås... Konstigt men hela dagen har det känts som om det vore lördag idag!

När vi kom hem tog jag då itu med bären...

I like vinbär... mest de svarta! De innehåller mycket c-vitaminer och har en god smak. Jag kokade en stor kastrull med kräm på både svarta och röda bär... den står och svalnar nu!

Resten av bären frös jag in... får väl köpa mig en sån där saftgrejsimojs vid ett annat tillfälle...

Ett gäng av bären har jag lagt i klasar på en bricka för att styckfrysa, de ska jag använda till garnering. Lilla mamma hade glömt att plocka med vinbärsblad som jag också efterfrågat... de kan man använda till att göra té på och så kan man faktiskt göra saft på dem också, då går man tillväga precis som man gör när man gör fläderblomssaft.

Vinbärsbladen är dessutom  ätliga och man kan göra små dolmar av dem...

Pappa frågade om jag hade plockat några blåbär eller kantareller i år... det har jag inte... på många år, då jag inte tycker att jag känner skogarna här tillräcklig väl. Fast hos mamma och pappa hade jag allt vågat mig ut i skogen...

Så kanske... om vi åker ut till landet på torsdag, så tar jag mig en sväng ut i skogen med pappsen om han orkar. Lite blåbär (om det finns några kvar) skulle också sitta fint...

Nu ska jag ner till tvättstugan och hänga tvätt...



Kommentarer
Postat av: Ingela

Hej vännen! Vad du är huslig som kokar kräm -jag kommer ihåg när jag skulle göra rabarberkräm en gång när jag bodde i Stockholm - jag kokade den efter konstens alla regler och ställde den på balkongne för att svalna - när jag skulle hämta den hade en fågel bajat i den... Så kan det gå - hälsa skit... jag menar godingarna/Ingela

2009-07-27 @ 20:35:14
URL: http://www.metrobloggen.se/twingela

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0