Barn och kaffe

2009-05-15 @ 09:49:40
Vad är det som gäller där egentligen?

Jag har aldrig låtit några av mina barn dricka vare sig kaffe eller thé som små... har alltid tyckt att det är drycker man kan vänta med tills man blir lite äldre.

Igår när jag drack mitt kaffe (kaffe o kaffe... mest mjölk)... kom Bebben och ville smaka. Han fick smaka lite... och han tyckte det var jättegott, lill Prinsessan ville också smaka, det fick hon och hon tyckte också om det.

Sen stod de där båda två och drog i mig och ville smaka mera...

Vad gör man? Jo, jag tänkte som så att de ska bannemej få smaka ordentligt...så jag gjorde i ordning ännu en kopp till mig och från den hällde jag över en skvätt i en nappflaska och sen lite i en mugg och så fick de varsin...

Smaskens... båda ville ha mer... men där var det stopp!

Sen satt jag där och undrade om jag gjort rätt... usch... jag gav mina barn kaffe! Vilken mamma... Jag har ju alltid hört att kaffe och thé inte ska vara bra för barn. Jag gick in på nätet och sökte på barn och kaffe... då hamnade jag på den
här artikeln

Det låter ju väldigt bra! Men jag tror ändå inte att mina barn ska bli några kaffedrickare...

( Jag dricker förresten aldrig varmt kaffe eller thé... fast jag längtar efter det! I alla år som jag har haft småbarn har jag automatiskt sett till att både kaffe och thé aldrig är så varma att man kan bränna sig på dem... bara så där instinktivt! Och det är jag glad för... sviterna av en brännskada är inget vi vill uppleva igen. När lill Prinsessan var liten ställde hennes faster en varm kopp thé alldeles intill henne och fortsatte att göra något annat utan att se till barnet och thét. Naturligtvis välte babyn muggen och fick all den heta drycken över hela benen... och fick en brännskada som det tog ca 4 månader att läka)

Kommentarer
Postat av: only me

inte är du nån dålig mamma, hoppas jag iaf för då e jag helt värdelös haha.

mina barn får dricka te men väldigt måttliga mängder... dock inte kaffe men de har ju smakat o de gillar det emn de vill ju ha med mjölk o socker o jag dricker mitt svart så det är inte så intressant :p

fast jag o äldste dottern dricker en del frappé på sommaren när det är varmt o resterna av det slåss minstingarna om.

mina två äldsta dricker kaffe... värstingen gör det ibland men tror inte hon gillar det egentligen.. te gilalr hon men då ska hon ösa ner mer socker än vatten känns det som... o det är inte bra spec inte på den tjejen som e så hyper..



usch ja det är inte att leka med varmt vatten :S

2009-05-15 @ 10:10:08
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974
Postat av: Ulrica

De överlever säkert =) Du är säkert en toppen mamma :)

2009-05-15 @ 14:58:41
URL: http://mamaauroras.blogg.se/
Postat av: J

Hittade hit då jag sökte på just kaffedrickande barn. Jag har själv druckit kaffe sedan 4 års ålder och ångrar att jag började :D Men det ska jag inte skylla min mamma på. Det va ju inga stora mängder, en kvarts kopp med kaffe o sen mjölk o socker. Nu dricker jag ungefär 3-4 muggar kaffe, med mjölk o socker såklart :)

Verkar inte finnas så mycket forskning på detta område men det jag hittat är, förutom att det är vätskedrivande, att kaffe även tar bort kalcium ur kroppen. Och det är ju inte bra.

Ska försöka att lägga ner med kaffet, men det kommer inte va lätt då jag får abstinensbesvär i form av trötthet :/

2009-06-04 @ 12:16:01

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0