Petra

2009-05-06 @ 12:22:29

Petra är en gammal gammal stad i Jordanien... den "konstruerades" på 100-talet innan kristus, det jordanska folket har ju hela tiden vetat om den, men för omvärlden låg den länge gömd. 1812  var det en schweisare som upptäckte staden från luften och sen dess har den varit känd för västvärlden. Petra var Nabateernas huvudstad och det bodde över 30000 invånare här under dess glanstid. På 300-talet , tror jag det var, förstördes mer än halva staden vid en jordbävning.

Det är ett riktigt äventyr att åka dit... spännande! Jag har tyvärr inte varit där inne... men nästa gång jag kommer till jordanien så ska jag definitivt dit...
När vi var där hade jag stränga order från läkaren om att jag inte fick gå ut på några som helst äventyr... jag var gravid i sjätte månaden och hade precis haft problem med graviditeten och fick uppsöka sjukhus i Amman. Jag fick vackert stanna utanför medan de andra gick in. Jag, maken och Prinsessan som var baby då tillbringade tiden med att gå och äta på en mysig restaurang som låg i den lilla staden som ligger alldeles utanför Petra.

Det kostar en del för turister att komma in i området... men min älsklingsväninna... blev tillsagd av sin man att ta på sig sin arabiska klänning och låtsas att hon var arab... vips så var hon inne nästan gratis!


Jag har haft en dröm och en önskan om att få besöka platsen ända sen jag var 15 år gammal och min ledare på konfiramtionslägret visade oss alla sina diabilder från sitt besök där. Han var en duktig berättare och visade underbara bilder... han hade bott i jordanien en tid och både studerat och levt med beduinerna där. När jag senare läste arabiska på universitetet var han min lärare i klassisk arabiska...

Det är ungefär en 20 minuters promenad från ingången och in i berget tills man kommer fram till det här...

    

Vilken syn! Många promenerar hela vägen och andra rider på åsna eller kamel. Ingången som leder hit kallas för al-Siq... och det är huvudingången.

    

Så imponerande... jag kan för mitt liv inte förstå hur de har kunnat göra något så vackert! Vilken tid och vilket arbete de måste ha lagt ner... dessa nabateer. Denna utkarvade byggnad kallas för al-Kazneh... det finns över 800 st olika byggnader/utkarvningar.

    

Min lärare hade övernattat i en grotta... och det var riktigt kusligt tyckte han! Petra, den rosa staden som den också kallas för. Ordet Petra kommer från grekiskan och betyder klippa.

    

Staden räknas nu till ett av de nya världens underverk, en av Indiana Jones-filmerna har scener härifrån. På sommaren anordnas musikfestivaler här som senare visas på den Jordanska tvkanalen. Det finns även en liten romersk teater här, men den hittade jag ingen bild på nu.

    

Området är jättestort och det finns en massa olika byggnader (om man kan kalla dem så) att se... man behöver en hel dag på sig för att klättra runt och titta ordentligt...

Hit ska jag absolut åka... och definitivt utan gubbe och småbarn... det ska bara vara jag, Petra och kameran. Och så en matsäck och en rejäl vattenflaska förstås!

Längtar...
 


Kommentarer
Postat av: only me

ser helt fantastiskt ut. måste verkligen vara en speciell känsla att gå där =)

2009-05-06 @ 14:23:57
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0