Trolldeg

2009-05-14 @ 17:50:07
Idag har lill Fan varit duktig och passat sin lillasyster i sandlådan, de gungade tillsammans och grävde och byggde bilbanor i sanden... sen började det småregna lite och då kom de in igen.

Under tiden de var ute bakade jag bröd (det blir brödbak varje dag nu när det inte finns någon direkt cash i skattkistan)... idag blev det ett gäng frukostbullar och ett stort vitlök/torkad tomat bröd...

När jag ändå var igång med brödbaket gjorde jag i ordning en stor sats med TROLLDEG, som jag tänkte de kunde roa sig med när de kom in. Kände nog på mig att det skulle komma lite regn...

Trolldeg

Här är ett recept på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer av som sedan kan torkas.

1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.


Jag gjorde receptet gånger fyra... många barn kräver mycket lera. Receptet hittade jag för ett tag sen hos Skapligt Enkelt, som är en sida där man kan hitta en massa pyssel... som är skapligt enkla!

På sidan kan man även hitta bilder och beskrivningar på hur man ska gå tillväga när man gör olika figurer...

Idag lekte de bara med leran, det blev inga fina figurer att torka och måla... en annan dag kanske!

Jag kommer ihåg för längesen... någon gång i början på 90-talet då var det väldigt inne med trolldegsfigurer, man kunde till och med köpa dem på marknader.

Jag sitter här och är lite orolig för Prinsessan... hon följde en kompis hem efter skolan och hon borde vara hemma nu.
Jag väntar en liten stund till innan jag ger mig ut på jakt efter henne... jag sa bestämt till att hon skulle ringa mig när hon var klar att gå från kompisen.

Det är lätt att glömma tiden när man har roligt...

Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0