Hon har upptäckt...

2009-09-08 @ 08:40:56

... tjusningen med att läsa! Min Värstinna...

Nu har hon läst i dagarna tre...

Det är twilightserien hon har fastnat för... hon är inne på tredje boken nu. Hon ligger helt enkelt där hon ligger och inget annat än just boken är av intresse. Öppnar man dörren för att komma in  och prata eller göra något (det är min säng hon har parkerat sig i) i rummet så ryter hon... UT! Jag läser...

Hon skrattar och gråter om vartannat...

Jag försökte vid ett tillfälle förklara för henne att det är just det att man blir så gripen av en bok som är själva tjusningen med att läsa, man vill bara läsa och läsa, man vill inte att boken ska ta slut, samtidigt som man inte kan lägga den ifrån sig förrän den är just slut...

Jag har varit en riktig bokmal ända sen jag var liten... när jag var 12 hade jag läst varenda bok på hela barn- och ungdomsavdelningen på vårt bibliotek och dessutom redan läst alla klassiker som Oliver Twist, De tre musketörerna, Lady Chatterlys älskare, Robinson Crusoe, Ringaren i Notre Dame, David Copperfield, Svindlande höjder, Borta med vinden osv...

Alla böcker i mammas bokhylla och även de i mormor och morfars bokhylla. Mamma läste väldigt mycket, likaså mormor och morfar. Fast mormor var mest förtjust i Barbara Cartland-romaner...

Jag har alltid försökt få barnen att läsa... köpt böcker i present och julklapp, men det är aldrig någon som har fått det där riktiga intresset i att läsa. Och det är synd för man lär sig så otroligt mycket!


Kanske Värstinnan har insett vilka skatter det finns att hitta böckernas värld... bättre sent än aldrig!

    


Kommentarer
Postat av: ila

Visst är det underbart med böcker -vilken fin bild på Ange -det gäller att hitta flre böcker nu då som fångar henne/kram ila

2009-09-08 @ 10:43:22
URL: http://www.metrobloggen.se/twingela
Postat av: only me

jag är en sån som läser mkt. min mamma läste och de flesta av mina syskon läser oxå en hel del. Så precis som du har jag försökt överföra det till barnen. äldste sonen kan nog lätt räkna hur många böcker han har läst medans äldste dottern är som mig och läser hur mkt som helst. värstingen läser men inga överdrivna mängder lite i vågor. och lillebror läser ganska mkt även om det är roligare att vara ute o spela fotboll =)

tror de har en klar fördel i skolan om de läser mkt. Många fördelar som följer med på köpet, hur man skriver, ordförråd och de lär sig olika saker.

2009-09-08 @ 22:09:12
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0