I morse när jag vaknade...

2010-04-21 @ 10:24:46
... så var jag i full gång med att lösa ett grammatiskt problem!

Det handlade om det arabiska språket och deras sätt att använda futurum och konditionalis...

Jag måste ha drömt något om språk... för tanken fanns där direkt då jag vaknade.

När jag hör folk prata... och de använder termer/ord för futurum så använder de inte alls de kombinationer som jag har lärt mig. Utan de jag mest hör påminner mer om engelskans going to...

Kanske är det en sådan enorm skillnad på tal och skriftspråk för JAG hör aldrig den korrekta grammatiska varianten...


Undrar vad det var jag drömde om egentligen?



*Har korrigerat det här inlägget ... skrev först futurum och pluskvamperfekt... men jag menade ju naturligtvis konditionalis. Futurum och pluskvamperfekt (preterium) är ju inte ens i närheten av varandra.

Kommentarer
Postat av: 2barnspappan

"Pluskvamperfekt..."

Tycker det lät som arabisk för mig... :D

Ska du börja använda såna svåra ord får nog jag sluta läsa, för då kommer jag inte förstå nåt!!



Hoppas du har en bra dag!

Kram

2010-04-21 @ 15:56:44
URL: http://brevetsomaldrigkomfram.blogg.se/
Postat av: FUN & FEARLESS IN BARCELONA - Livet vid Medelhavet

SV: Heeej! Tack så jättemycket för komplimangen, blir så glad så :-)



Okej, vilken webläsare har du? Själv har jag både firefox och explorer och det ser OK ut i båda två.. och på den här datorn har jag Snow Leopard o även där ser det ok ut =)



Du är självklart välkommen tillbaka om du vill fråga ngt :-)

2010-04-21 @ 17:05:03
URL: http://ladyhumpalot.blogg.se/
Postat av: Mimia

2barnspappan: Jösses nu när jag läste din kommentar såg jag att jag hade skrivit pluskvamperfekt... det måste ha gått av bara farten... för det var konditionalis jag tänkte på.

Har korrigerat i inlägget nu! Åjo... du förstår nog!

2010-04-21 @ 17:38:07
Postat av: Lotta

Kan det har varit en mardröm du hade ??:)

Svar; kvittot måste me annars blir tanterna sura.

Sov så gott!

:-)

2010-04-21 @ 22:16:54
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: only me

jag brukar mer drömma om matte om jag drömmer nåt sånt hehe...



svar från msn:

känner mig ärad ju =)

imorgon kan jag på fm, min pappa ska bara titta inom lite snabbt annars e det lugnt... på kvällen kan jag efter åtta... fre e jag nog rätt upptagen men kan ju alltid ta mig tid =)

hör av dig om nåt av detta passar dig

2010-04-21 @ 22:20:11
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974
Postat av: FUN & FEARLESS IN BARCELONA - Livet vid Medelhavet

SV: Oj, får hoppas det blir vår i Sverige också snart, vintern har ju varit hemsk har jag läst/hört :-(



Jag jobbar på kundtjänst för företaget Apple. Tar alltså emot samtal från kunder i alla de skandinaviska länderna. Helt ok jobb.

2010-04-21 @ 23:59:22
URL: http://ladyhumpalot.blogg.se/

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0