Solen...

2010-01-23 @ 12:37:21
... värmde mitt ansikte i morse när jag vaknade! Kändes riktigt vårigt!

Här sitter jag med en kopp kaffe (lyxigt ... för jag dricker nästan aldrig kaffe hemma) och funderar på vad som ska ske idag...

Ungarna är utspridda... en är på biblioteket, en är ute och... hm spelar fotboll (i snön), 2 st badar skumbad (favoritsysselsättning just nu) och en har sovit över hos grannen och befinner sig fortfarande där.

Nu kom visst fotbollsspelaren in... hihi... trodde inte heller att han skulle bli långvarig!

Det var skönt så länge han var ute nu kommer han att sätta igång och bråka med mig... jag känner att det är precis på gränsen att jag klarar av honom. Han har gått för långt i sitt sätt! Ingen respekt, elak mot sina syskon...

Plingeling! Ett minne studsar plötsligt upp i mitt huvud... Divan var exakt likadan när hon var liten. Oerhört jobbig och krävande. Det blossar upp än idag men nu kan hon nog kontrollera det lite i alla fall.

De är båda nr 2 i sin kull*... krävande, envisa, egoistiska, dåligt med empati för andra... vill bara ha och ha och ha... och ändå är de aldrig nöjda! Kan det ha något med positionen i kullen att göra? När jag tänker efter lite och även blandar in andra familjer i mina tankar... så är det ofta så att nummer 2 mycket oftare är ett problembarn än vad nr 1 är...

Inte problembarn i den riktiga bemärkelsen PROBLEMBARN utan ett barn som märks mer än nr 1, oftare får sin vilja igenom, syns och hörs mer än nr 1.

Orkar inte spekulera...

Lill Fan är dessutom en dålig förlorare (vilket han lärt sig av sin far) och han kan inte kontrollera sin ilska (det har han också anammat från sin far)... han blir arg och ilsken otroligt lätt... det blossar upp men svalnar lika snabbt igen.

Det känns ibland som att de här 4 små barnen äter upp mig innifrån... så kändes det aldrig med de stora. Kan vara så det beror på åldern... jag är äldre nu och orkar inte lika mycket, men det kan ju också vara bristen på uppfostran. Jag försöker och försöker... men det är inte alltid så lätt när pappan inte alls har samma tankar eller syn på barnuppfostran som jag.

Jag orkar inte spekulera i det heller just nu...

Det är många ord som TRÖTT och ORKA i min blogg just nu... men det speglar väl bara hur jag mår just nu!




* kull- det låter som att jag talar om hundar, men det är naturligtvis mina två barngrupper jag menar... ett gäng tonåringar och ett gäng småbarn.


Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0