Jag och vissa andra tycker att...

2009-01-27 @ 15:30:01
... det är mysigt med en stor familj! Det är det, men det är jobbigt också... man kan ju inte vara sams jämt!

Men hur mysigt är det när man går på jobb intervju och de frågar om familjen och hur många barn man har...

Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det...

Jag är stolt över alla mina barn och skulle aldrig i livet välja bort någon av dem... de är mina och jag älskar dem och jag klarar av dem. Åtta är många, men jag skulle kunna tänka mig att ha fler... eller andra barn som inte är min egna biologiska! Jag älskar barn.. de är den största meningen med livet, men inte den enda!

Men hur ser andra på min barnaskara?

Första gången jag var på intervju blev jag helt ställd när jag fick frågan om hur många barn jag hade... "Oj, jag har många..." blev svaret... hon satt kvar med ett leende och väntade på en fortsättning... "hela åtta stycken!"

Då var det hennes tur att säga: "Oj, ja det var många! Men hur... du ser ju så ung ut, hur har du hunnit?"

Sen skrattade hon och sa: "Imponerande!"

Hon var rekryterare på ett bemanningsföretag och det här med barnen ledde till en liten diskussion. Jag tycker på något sätt att det är pinsamt att säga att jag har åtta barn just i den situationen... för jag tror ju automatiskt att arbetsgivaren kommer att tänka som så att ... nej men då kommer hon bara vara hemma för vård av barn hela tiden... det är ingen idé att anställa henne.

Rekryteraren sa att jag inte alls skulle tänka så utan se det som en merit och erfarenhet och att det visade på engagemang och ledarskap...

Hur skulle du tänka om det var du som var arbetsgivare?

Kommentarer
Postat av: susanne

hej jag har varit arbetsgivare förr..

ja beror på vilka åldrar är barnen i har man 8 st 1-8 kan det därmed vabb dyka upp som ett problem men har man år emmelan ser man eller jag det som till gång denna mamma har meriter samt hon har även avlastning eftersom det finns äldre syskon...( alltså en pigg mamma på jobbet )jag har själv 6 egna 2 extra så jag vet.. det är beroende på "vem " som ska anställa ... en med ett barn eller en man ( med ingen erfarenhet) då är nog alla barn man har en nackdel..

en kvinna med flera barn samt lite erfarenhet skulle anställa direkt....

2009-01-27 @ 17:36:48
URL: http://supermamman.bloggagratis.se
Postat av: susanne

hej mina barn är 27,24,22,15,7,1 så spridda skurar :)

2009-01-27 @ 20:23:50
URL: http://supermamman.bloggagratis.se
Postat av: Asfaltmamman

Hej! Tack för att du tittade in på min blogg. Om du är intresserad av bloggbakgrunder, så kan jag berätta att jag hittade min (som jag bara älskar!) på www.thecutestblogontheblock.com. Jag rekommenderar verkligen ett besök där, det finns hur mycket bakgrunder som helst och för alla smaker. Rekommendationen åtföljs dock av en varning...du kommer att fastna, så se till att ha mycket tid om du ska in dit! :o)

Jag är inte arbetsgivare, så jag kan inte säga något om det. Men personligen tycker jag att det borde ses som till exempel en logistisk färdighet och bedrift att kunna ha, hantera och klara av åtta barn, alla i olika åldrar och med olika personligheter. Kudos to you!

2009-01-27 @ 22:55:33
URL: http://albyhills.blogspot.com/
Postat av: Singelpappan

Om jag hade åtta barn och var på jobbintervju, så kanske jag skulle svara att jag har två som är under 15 år.



Lite fegt kanske, men förmodligen svar på vad rekryteraren verkligen menade med sin fråga.



Att ha åtta barn är fantastiskt och så ovanligt att det förmodligen tar all uppmärksamhet från samtalet i övrigt, men det kanske kan vara bra också... ;-)



Nu ska jag sova... Ska hålla ett seminarium i morgon!



kram

Postat av: Åsa

Häftigt med så många barn! Själv har jag bara hälften så många:)

Jag skulle nog tänka att detta är en kvinna som kan planera, prioritera och vara effektiv.



2009-01-29 @ 15:58:50
URL: http://asa40.wordpress.com/
Postat av: Efwa

Jag har bara fått positiv respons på att jag har många barn (5) när jag sökt (och senare fått jobb.) De har kommenterat det som att då kan jag organisera, leda osv.

/Efwa

2009-02-11 @ 08:56:14
URL: http://maisonruebalzac.blogspot.com

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0