Leilas mazarintårta

2009-06-19 @ 23:39:14
Jag bakade Leilas mazarintårta att ha som dessert idag... den blev jättegod!

Alla utom maken tyckte den var mums...

Vi stannade hemma, det var grått och tråkigt hela dagen... sent på eftermiddagen tittade det fram ett par solstrålar.

Lite bilder
...





Leilas Mazarintårta (receptet lånat från recept.nu)

150 g mjukt smör
300 g mandelmassa
3 st ekologiska ägg
0.5 dl vetemjöl
smör till formen
madelspån till formen
2 dl vispgrädde
1 l färska bär till garnering
florsocker att pudra på kakan vid servering

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.

2. Vispa smör och riven mandelmassa krämigt.

3. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Rör till sist i mjölet för hand.

4. Smörj och bröa en 20 centimeter diameters kakform med löstagbar botten. Fyll formen och grädda kakan, i cirka 20-25 minuter och låt svalna.

5. Vispa grädden fluffig (inte för hårt) och bred ut den på toppen av kakan. Garnera med färska bär.

6. Vispa grädden fluffig (inte för hårt) och bred ut den på toppen av kakan. Garnera med färska bär och pudra över florsocker.







Leila garnerade tårtan med både jordgubbar, blåbär och vinbärsklasar... sen pudrade hon med florsocker.
Jag hade tyvärr varken blåbär, vinbär eller florsocker hemma... men den var himla god ändå!
Jag använde dock lite citronmeliss som garnering!





"Snälla mamma, kan jag få smaka på tårtan nu...?"



Mina smultron har börjat att mogna nu... lille Bror tycker det är spännande att se hur de växer och ändrar färg!

Kommentarer
Postat av: Soulsister

Gu va gott det där såg ut!

2009-06-20 @ 09:44:19
URL: http://www.soulsistersdiary.com
Postat av: only me

den får jag nog ta o prova =)

2009-06-20 @ 17:37:11
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974
Postat av: Natha

Vilka vackra bilder! Duktig du är

2009-06-22 @ 10:51:33

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0