Romersk amfiteater

2009-06-15 @ 12:12:16

I centrum av Amman finns det en gammal romersk amfiteater, man tror att den härstammar från 200 f.Kr. Teatern har närmare 6000 sittplatser och det är en imponerande byggnad. Stora delar av den har ju lagts i ruiner och raserats med tidens gång men nu har den delvis restaurerats.

Jag har hört att teatern har ungefär 3000 besökare om dagen... det kostar ca 1 dinar att gå in (ungefär 11 kronor just nu).

Jag själv gjorde mitt första besök där efter stängningstid... och betalade inte ett öre... det var en vakt som efter lite övertalning släppte in oss.. (mig, bästa kompisen och våra gubbar)... så att vi fick strosa runt där i lugn och ro.

Jag som var gravid i sjätte månaden tyckte det var jobbigt att klättra uppför den stora trappan, stegen var liksom väldigt höga och fastän inte magen var så stor då så tog det emot lite. Det var så klart bara jag som var klättringsbenägen...

I närheten av teatern ligger också det arkeologiska museet...

Detta är en väldigt populär kvällspromenad-plats även för den inhemska befolkningen. I parkområdet framför teatern finns, det små fontäner, bänkar och en lekplats för barn....

Där har vi suttit mången gång...

På andra sidan parken är det ett väldigt myller... trafik och marknad... det är hit lokalbefolkningen åker för att handla billiga kläder och andra småsaker. Det är här alla marknader ligger... guldmarknaden osv.

Det finns en mängd tygaffärer, vattenpipeaffärer och andra souvenirbutiker med snidade träfigurer, föremål i antarsia, trummor, bilder målade på papyrus, glasföremål, sandflaskor... ja, man kan fortsätta i det oändliga.






Bakom teatern (om man tittar på bilden här nedanför) ligger det ett stort tomt torg (uppifrån ser det bara ut som en stor platta i sten) och där utefter kanterna finns det också en del souvenirbutiker och annat smått och gott.



De här bilderna tog maken nu för ett par månader sen...




Kommentarer
Postat av: only me

fint =)

när jag blir gammal o rik ska jag oxå resa ut o se världen hehe.

2009-06-15 @ 16:10:04
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974
Postat av: emma

hej!

jag har startat en blogg som handlar

om reumatism, att vi reumatiker ska träffas

och umgås, ha kul, få mer förståelse och jag

vill hjälpa andra :)



ha de bra



http://ebolmgren.blogg.se

2009-09-20 @ 18:14:42
URL: http://ebolmgren.blogg.se/

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0