Arabiskt kaffe- Qahwa

2009-05-09 @ 12:26:15

   
Turkiskt kaffeI de flesta länder heter det "turkiskt kaffe" men i Grekland heter det "grekiskt kaffe" och i Mellanöstern hör man ibland begreppet "arabiskt kaffe" - allt är i princip samma sak. Kaffet ska vara starkt och gärna sött.

Receptet nedan är för en (1) kopp kaffe. Kokas vanligen i små kokkärl med långt skaft och bredare botten än topp, ett för varje portion kaffe. Kannan kallas ibrik...

  • 1/2 mugg vatten (ca 100cl)
  • 1 tesked turkiskt kaffe (typ Cafe Najjar som finns i de flesta invandrarbutiker och en del välsorterade andra livsmedelsbutiker, eller annat kaffe av samma typ)
  • 1 tesked socker (eller mer)
  • Rör om medan vattnet sjuder upp.
  • När kaffet börjar stiga, ta av elden/plattan innan kaffet nått ända upp. Klart.

Tips: I Mellanöstern brukar man låta några kardemummafrön koka med kaffet (2-3 frön per kopp).

Serveras i mycket små koppar. Låt sumpen sjunka till botten innan du dricker kaffet. Rör inte om i koppen. Sumpen ska inte drickas... Servera gärna med ett glas kallt vatten som tillbehör.


    


Jag har druckit detta kaffe sen jag var liten (fast det är inte min favorit) då det även drickes i min pappas hemland...

Kommer ihåg hur farmor och de andra tanterna drack sitt kaffe och sedan ställde kopparna upp och ner och lät sumpen rinna nedför dess sidor... efter en stund vände de på dem och spådde varandra i sumpen. Detta är något även arabiska kvinnor brukar pyssla med!

Det finns alla möjliga variationer på små kaffekoppar och ibrik-kannor... hihi... min första var i ljusblå emalj med vita prickar på! Den köpte jag tillsammans med ett paket kaffe när jag var ute och tågluffade... den blev en av de första husgeråden i mitt kök då jag flyttade hemifrån.

Mannen i filmsnutten använder även skummet och lägger det först i muggen... finns tydligen många olika varianter!

    

Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0