Jordanien: Sandflaskor

2009-05-04 @ 11:43:16
I Jordanien är dessa sandflaskor en mycket populär souvenir... alla köper dem!


    

Vissa flaskor är riktiga små konstverk... flaskorna finns i alla möjliga storlekar och de billigaste kostar runt en dinar (ca 10 kr) och de dyra kan kosta upp emot 100 dinar. Om inte man är duktig på att pruta!

De riktigt stora flaskorna eller glasurnorna kan man med fördel använda som lampfot! Då kan man be dem att inte fylla flaskhalsen hela vägen upp, så att det finns plats för att montera lamphållaren...

Att få sitt namn skrivet i sanden kostar en dinar extra...

Sanden man använder kommer oftast från trakten runt Petra och den finns i många naturliga färger... en man i Petra berättade att de helt enkelt går och letar upp stenar i olika färger, som sen krossas och på något sätt mals till fin sand. Fast jag tror ju att det finns naturliga sandlager också... det är ju öken för sjutton!

Köper man en sandflaska i Petra så kan man vara ganska så säker på att färgen på sanden är naturell, köper du en sandflaska inne i Amman kan det vara färgad sand. De har oftast många fler kulörer att välja på... och så är de flaskorna lite billigare än de andra!

De fyller i sanden med små trattar som har spetsiga ändar, som de också anväder för att göra själva mönstret med, när en flaska är färdigfylld, så packar man sanden hårt och sedan fyller man hålet med något som ser ut att stelna väldigt fort... förr var det gips de använde för man fick stå och vänta ett par minuter för att det skulle stelna... men nu går det ju undan värre... måste vara någon nymodighet!

    

De vanligaste motiven är öken, kameler eller traditionella mönster... men så finns det de som har tagit ett steg längre och gör riktiga konstverk...

   
             (de här bilderna är lånade från www.jordancraft.com)

Jag tycker ju så klart att alla flaskorna oavsett mönster är konstverk... är faktiskt jättesugen på att prova på det själv!

Här är ett klipp där ni kan se hur det går till...



    

Kommentarer
Postat av: Ulrica

Helt fantastiskt vad fint :) Roligt att du fortfarande kommer till min blogg :) har tyvärr inte varit så duktig på att uppdatera..men ska skärpa till mig =)

2009-05-04 @ 18:10:30
URL: http://mamaauroras.blogg.se/
Postat av: Bengt

Helt fantastiskt. Det finn en värld som inte har några begränsningar och aldrig upphör att förvåna. Jag var i Eilat för fyra år sen och då gick det utflykter till Petra. Men då visste jag inte vad jag vet idag. Nästa gång...

2011-09-17 @ 08:52:08

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0