Det man inte har i huvudet...

2009-11-28 @ 11:31:32
... det får man ha i benen! Idag blir det till att ränna till affären och köpa valnötter och mozzarellaost...

Förstår inte hur jag kunde glömma själva huvudingrediensen... valnötter... till mina kataef. Likaså osten! Osten hade vi i och för sig klarat oss utan ... men valnötterna är nödvändiga. GRRR!!

Det besparade mig i alla fall en del nattarbete igår... stod med dolmarna ända tills klockan tio på kvällen. Det tog närmare 4 timmar från start till färdig gryta.

Ett pysseljobb som heter duga... fyllningen ska blandas och till fyllningen hackar jag tomater och persilja fint fint...  river lite lök och blandar sen ihop en smet som består av kryddor, köttfärs, ris, tomat och persilja.

Sen ska alla vinbladen tvättas och sköljas då de ligger i en stark saltlag... riktigt SALT! Sen ska man då stå och rulla alla dessa små dolmar...
Jag använder de glasburkar med vinblad som man kan hitta på Willys. Till min stora kastrull går det åt två och en halv burk och det kan jag säga är.... MÅNGA BLAD!

Jag kokar sen dolmarna tillsammans med squash,lök,vitlök och paprika i en tomatsås. Den här blandningen ger en jättegod smak som passar jättebra att äta ihop med turkisk yoghurt.

När jag var klar med dolmarna... blev det myskväll... ungarna hade tåligt suttit och väntat.

Vi tittade på Grease tillsammans och barnen gillade filmen mycket. Men det är väl klart... så fort det är lite musik med så blir allt mycket roligare.

Värstinnan och jag har bestämt att vi ska låta dem se en massa filmer som både jag och Värstinnan såg då vi var små... nästa gång blir det E.T


 

Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0