Har börjat fundera på...

2009-11-15 @ 14:00:35
... hur årets pepparkakshus ska se ut!

Det har blivit en hel del olika varianter och teman under årens lopp. Tycker det är urkul att göra pepparkakshus. Fast själva uppbyggandet är inte alltid så lätt... det kräver tålamod och ibland även reservdelar... pepparkakor kan vara ganska så sköra!

      
           (bilden är lånad)

När barnen är med och ska bygga kan det vara riktigt farligt att använda smält socker till ihopfogning, då det är så förbenat hett... Då är det bättre att använda kristyr även om det kanske inte är lika hållbart!

Eller så får ni göra som jag gör... JAG sätter ihop huset utan barn i närheten och sen får de vara med att dekorera det istället. Eller rättare sagt mitt hus får de inte vara med och dekorera för det vill pepparkaksegoisten i mig göra alldeles själv. Jag brukar göra ett stort hus och sedan ett par mindre som de dekorerar själva...

Då brukar alla bli nöjda och glada... sen får man ju dessutom äta upp sitt eget hus om man vill!

Till Lussekaffet och julfikat bakar vi även stora pepparkakor som vi dekorerar med kristyr och små silverkulor. Förra julen hade vi pepparkakor både i granen och i köksfönstret...

De som hängde i granen försvann nästan allihop under själva julaftonskvällen... hm konstigt... det var nog några riktigt stora pepparkaksråttor som härjade här.

Lille Bror som bara var 1 1/2 år då gick runt och bet i alla pepparkakor han kunde nå...

Småsaker som blir trevliga julminnen att prata om i många år framöver!


Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0