Göteborgshjulet

2010-04-17 @ 09:12:59
Nu är det äntligen på plats... Göteborgshjulet!

Jag skrev om hjulet redan förra våren... då det egentligen skulle ha påbörjats. Dock blev det en paus då man var osäker på om Götatunneln skulle klara trycket (hjulet väger 275 ton).

Plötsligt stod det bara där hjulet...  jag blev jätteförvånad då jag såg det när jag var på väg till jobbet!


(bilden är lånad från www.goteborg.com )

Den 22 maj har hjulet sin premiär!

Hjulet har 42 inglasade gondoler som var och en rymmer 8 personer. Det är 60 meter högt, så utsikten lär säkert vara jättebra!

Hjulet kommer att vara öppet varje dag mellan 11:00-21:00 fram till den 15 augusti (där hajjade jag till lite för jag vet att jag läste förra året att det skulle gå att åka det året runt).

Det kommer att kosta 85 kr för vuxna och 60 kr för barn för en åktur på ca 12-15 minuter. Barn under 4 år åker gratis. Biljetter köper man i älvrummet.

Detta är ju något vi måste prova!


Kommentarer
Postat av: only me

tur jag inte bor nära så jag slipper. åkt pariserhjulet på liseberg en gång o då låg jag mitt på golvet och vägrade titta över kanten. en aningens höjdskräck.

2010-04-17 @ 11:44:30
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974
Postat av: katarina

Då är det bara namnet som fattas på detta hjul. Jag kommer bara¨åka och titta på det. Är så höjdrädd. Ha en fortsatt trevlig helg vink

2010-04-17 @ 21:40:56
URL: http://ina73.blogspot.com
Postat av: Nina/habibty

Hej, det ser ut som hjulet vi har haft i Malmö nu över vintern. Kan det vara samma? Vi hade tänkt att åka det men det blev tyvärr inte av. Kram!

Postat av: mimia

Only me och Katarina: Höjdskräck! Det tror jag allt att jag också har... men vad gör man inte för barnen. Hihi! Även om jag är rädd så är min högsta dröm att få hoppa fallskärm! Tokigt va?!



Nina: Nej det är inte samma hjul. Men de ser verkligen likadana ut. Det ni hade i Malmö var BARA 40 m högt och ägdes av ett holländskt företag.

2010-04-18 @ 10:47:11

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0