Oj vad jag bloggar...

2010-09-26 @ 02:23:27

... det är nästan så att mina besökare får läskramp!

Den där blogglusten vill inte infinna sig. Kanske har jag passerat mitt bloggstadium och gått vidare! Jag vet faktiskt inte... det här inlägget skriver jag mer eller mindre för att det känns som att jag måste informera mina bloggvänner lite om vad som händer i mitt liv.

Jag jobbar på... kroppen värker fortfarande och benen är fortfarande svullna... ingen ändring där alltså!
Det har varit en aning... men bara en aaaaaning mindre jobb. Den här helgen går jag en del av doula-utbildningen. Jag minns att jag skrev om den redan då jag bloggade på AB, och det är först nu som jag faktiskt har kommit så långt att jag gör den.

Kursen är kul och väldigt inspirerande! Idag var det en hel hög med kvinnor som gick hem och skulle försöka övertala sina män om att de nog i alla fall skulle ha minst ett barn till.

Man har ju hört talas om Doulaeffekten... men trodde inte att den innebar att blivande doulor skulle få en sån lust att själva gå och bli gravida. Men så klart... det kan ju också vara en effekt!

Vad doulaeffekten egentligen innebär:

Doulaeffekten:

Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

Med en doula minskar:
· antalet kejsarsnitt med 50%
· förlossningens längd med 25%
· behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
· önskemål om ryggbedövning med 60%
Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse


Idag har jag också beställt turkosa (då mina företagsfärger ska vara turkos och cericerosa) yogamattor som jag ska använda på mina kurser i spädbarnsmassage. Jag beställde även ett slags överkast som jag ska använda som "typ" matta för att göra lokalen lite mysigare. Mattan i mitten med lite ljuslyktor ... och så lägger man ut yogamattorna i en ring runt "mattan" och slänger ut lite mysiga kuddar här och där och vips så har man en perfekt avslappnande miljö för babymassage.

Låter väldigt flummigt och flower power men det bryr jag mig inte om, huvudsaken är att det blir en lugn och mysig miljö där man trivs...

Det där överkastet/mattan som jag beställde är inte riktigt det jag var ute efter... men det får duga som start tills jag hittar det som jag verkligen vill ha.

Har även ordnat en svarta t-shirtar med min logga på som jag ska ha när jag jobbar... hade redan vita... men eftersom jag inte trivs i vitt så tänkte jag att ett par svarta också skulle vara bra att ha.

Har dessutom ordnat jättefina kort som jag ska använda som namnkort där jag kan skriva babysarnas namn och dela ut till föräldrarna så att jag lär mig vem som är vem.

Nej nu är det verkligen dags att krypa till kojs, har varit uppe sen sju på morgonen och nu är klockan snart halv tre på natten. Måste ju vila ut innan morgondagens kurs!

Ha det bra!




Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0