Vin

2009-01-10 @ 22:37:28
Idag har jag tänkt mycket på vindruvor och vin...

Jag dricker inte alkohol, men om jag skulle göra det så skulle det definitivt bli vin!

Min pappa kommer från ett land vid medelhavet och med honom så fick vi vinkulturen, varje år vid samma tidpunkt köpte pappa ett lass med druvor och vi barn stod alltid förväntansfullt och väntade då han kom hem och lastade ur alla lådor med vindruvor. Vi fick äta hur mycket vi ville... och det var ju smaskens! Druvor är än idag min favoritfrukt...

Innan pappa köpte hem alla sina druvor så hade han ju förberett en hel del... tunnorna hade kollats över och rengjorts och svavlats... Spännande saker det där!

Vindruvorna sköljdes av och proceduren började... vi trampade ju inte runt i druvorna utan pappa hade gjort i ordning en stor påk som han krossade och mosade vindruvorna med. Jäsningsproceduren sätter igång ganska snabbt och redan dagen efter fick vi smaka på något som vi kan likna vid någon slags druvmust... det var så gott! Det innehöll inte någon alkohol så där direkt...

Sen var det väntans tid... varje dag gick pappa ner till källaren och tryckte ner vinet i tunnan igen... det var ju inte vinet han tryckte ner utan de krossade druvorna och skalen...

Tiden gick och snart var det dags för att sila bort allt skräp ( i pappas hemland användes sedan detta för att göra fint brännvin) och hälla upp vinet i stora damejaner, där det fick växa och utvecklas. Det var inte ofta han sedan tappade upp det i flaskor och förvarade det så utan det fick oftast vara kvar i damejanen.

Pappa gjorde alltid vitt vin för han tyckte inte att det fanns tillräckligt goda druvor till rödvin här i Sverige. Hos farfar däremot gjordes för det mesta rött vin. Kommer ihåg hur jag älskade att gå runt bland druvstockarna...

Och doften när man gick ner i vinkällaren glömmer jag aldrig...

                                                       


(Tyvärr är det ingen av oss barn som har snappat upp hela processen riktigt ordentligt... frågade faktiskt pappa för inte så längesen om han lärt mina bröder hur det hela går till men det hade han inte gjort. Tror jag ska sätta mig med honom en dag och skriva ner allt... Värdefulla kunskaper ju!)

Kommentarer
Postat av: sexbarnsmamman

Man nästan känner doften, ser din pappas omsorg och jag- som dricker vin...undrar just hur det smakade...



Ha en bra dag!

2009-01-11 @ 10:49:03
URL: http://sexbarnsmamman.blogg.se/
Postat av: mimia

Han gör ett jättegott vin, som hela familjen utom jag då dricker och uppskattar... grannarna står i kö för att få smaka! Hihi!

2009-01-11 @ 12:37:12
URL: http://mimia.blogg.se/
Postat av: sexbarnsmamman

Du ser väl till att lära dig...så dina åtta barn får lärra sig av dig...osv...och så att tillslut det som ett pyramidspel når ut till alla väldens människor :-)



Tänk att bara vara med om en sådant illverkningsprocess! Då kanske man inte ens behöver dricka det...fast det vill man väl, om man tycker om och dricker vin...



Kram

2009-01-11 @ 16:04:42
URL: http://sexbarnsmamman.blogg.se/

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0