Ekollon

2009-08-10 @ 11:13:02
Var som vanligt ute och promenerade på min terminalrast... passerade ett par stora och vackra ekar... gick närmare och tog en titt på ekollonen.

Nu börjar de bli riktigt stora... nästan lagom för att plocka några och göra gubbar och andra figurer av dem. Det är dags för lille Bror och lill Prinsessan att lära sig hur man gör ekollongubbar...

Ekollon i olika storlekar och tandpetare eller tändstickor är allt man behöver för en kul pysselstund.

Minns hur vi tillsammans med morfar satt och gjorde hela familjen i ekollon. Morfar var en hejare på sånt där... både på ekollongubbar och på att tälja barkbåtar och göra visselpipor utav sälg.

Varje vår samlade vi också sav från björkarna... morfar tog en glasflaska och virade ståltråd runt halsen på den... sen hängde vi upp dem i björkarna runt omkring... saven smakade sött och det var så spännande.

Morfar gillade naturen... vi gick alltid på långa vandringar i skog och mark... han kunde så mycket. Han visade oss hur harspår och harskit såg ut...  likadant var det med rävspår och rävskit, älgspår och älgskit och rådjursspår och rådjursskit... Vi spårade och hade jättekul!

Han berättade om stenåldern och vi var och tittade på stenrösen och runstenar, letade efter flintastenar och försökte tillverka egna knivar... vi hittade både knivspetsar och typ bilspetsar (hela skogen intill mormor och morfar var full med spår från stenåldern, där fanns även en speciell utmärkt stenålderspromenad)

Morfar var också den som berättade en massa historier om hur det var när han var liten och det var han som läste böcker för oss...

Ljuvliga minnen! Min mormor och morfar betydde så mycket för mig och gör fortfarande fastän båda två är borta. Mina ljuvaste barndomsminnen har jag samman med dem...

Mina egna barn har ingen relation med sina mor eller farföräldrar överhuvudtaget vilket är så synd... mina föräldrar tyvärr varit för upptagna för att ägna sig åt barnen. Kanske blir bättre när de blir pensionärer båda två...

Har ibland funderat på att adoptera en gammal tant och farbror, bara för att barnen ska få den här relationen till gamla personer... tycker det är viktigt... och lärorikt!

Finns det någon frivillig? :-)

Kommentarer
Postat av: only me

vad mysig din morfar verkat vara.



har lite det problemet också, inga äldre till till mina barn heller. tråkigt. Min pappa finns ju men vi umgås inte så mkt.

Själv hade jag inte heller nån större kontakt med mina faro morföräldrar när jag var liten. Min pappas familj bor i danmark och kommer bara ihåg att jag träffat min farmor två gånger som liten.



hoppas att jag får vara en bra mormor o farmor sedan nån gång thihi

2009-08-10 @ 13:37:07
URL: http://blogg.aftonbladet.se/974
Postat av: Mimia

Only me: Jag ska också bli bästa mormorn i stan!

2009-08-10 @ 14:41:03
Postat av: moonzanna

hej !

Är du sugen på en gratis produkt från Melba.se ?



Klicka in på min blogg och berätta vad just du önskar vinna så deltar du i tävlingen. Svårare än så är det inte =)



Du bestämmer alltså priset du själv vill vinna!

Lycka till!



Kram Sanna

2009-08-10 @ 19:11:30
URL: http://moonzanna.se
Postat av: Ingela

Såna där små ekollongubbar får vi ta och göra här hemma! :)

2009-08-10 @ 21:38:28
URL: http://mammabloggen.com
Postat av: Ulrica

Det är lite tråkigt när det blir så :( Får hoppas att det ändrar sig längre fram.

2009-08-10 @ 22:04:18
URL: http://mamaauroras.blogg.se/
Postat av: amanda

SNÄLLA

SNÄLLA

SNÄLLA.

gå in på min blogg & gör vad som står

att du ska göra. jag vill verkligen vinna!

SNÄLLA

SNÄLLA

SNÄLLA.

gå in på min blogg & gör vad som står

att du ska göra. jag vill verkligen vinna!

SNÄLLA

SNÄLLA

SNÄLLA.

gå in på min blogg & gör vad som står

att du ska göra. jag vill verkligen vinna!

SNÄLLA

SNÄLLA

SNÄLLA.

gå in på min blogg & gör vad som står

att du ska göra. jag vill verkligen vinna!

2009-08-10 @ 22:04:38
URL: http://amouthfullofwords.blogg.se/

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0