Indisk inredning

2009-06-28 @ 16:38:44

Drömmer du om exotiska Indien? Kanske göra en resa dit? Under tiden kan du skapa  magiken i ditt eget hem. En lugn vrå för avslappning och meditation.

Indien är ett vackert land, fullt av underbara färger, mönster och designer.


Några riktlinjer:

Väggar och färger

-Starka och exotiska färger är idealiska för den Indiska stilen.

-Ett färgschema med varma färger... olika röda nyanser, terrakotta och orange, gult, lila med mer rött i än blått. Helst inga primär färger... utan blandade färger gör sig bäst!

-Om man vill lägga till andra färger som accent så använd guld, stark grön eller blå färg.

-Om inte starka färger är din grej så går det också bra att använda beige, sand... eller andra varma neutrala färger. Som accentfärg kan man använda terrakotta eller någon rödaktig färg.



-Mönster utgör en stor del av den indiska designen... så försök med tapeter med mycket mönster på. Ex geometriska, blommiga eller paisleymönstrade.




Golvet

- Välj mörkt trägolv till ditt indiska rum eller bleka neutrala klinkerplattor.

-Lägg på en vacker vävd matt i härliga färger i indisk design för att värma upp looken lite.



Möbler


-Välj mörka trämöbler gärna med utkarvade ornament i...

-Indiska möbler brukar vara ganska solida och rustika.



-Den indiska stilen är väldigt avslappnad och informell... så var generös med kuddar, överkast och golvkuddar

Tyger och Accessoarer

-Att smart använda tyger är en stor del av den indiska inrednings stilen, använd indiska tyger till gardiner, överkast, väggbonader och kuddar.

-Använd gärna indiska Saris, de finns i alla möjliga olika färger och mönster. Silkestyger i härliga färger. Voile går också bra!

Och nu till asseccoarer:

-utkarvade träfigurer

-smidesljusstakar och annat i smide
  


-små speglar, askar och ramar i silver med ornament på

-allt som har med elefanter att göra är också bra!

-religiösa bilder och statyer på indiska gudar är också viktigt för att få en så rätt look som möjligt.

- småsaker som är dekorerade med små spegelbitar är också ett plus.

 




 

 

 


Kommentarer
Postat av: MammaMia!

Hej supermom!

Jag hgåller helt & hållet med dig. Det gäller att man känner sig mogen sen kvittar åldern sålänge man tar hand om barnet =)

Vädigt härlig blogg du har måste jag säga:)



Ha en fin kväll



Peace n love

2009-06-28 @ 19:47:01
URL: http://ungmammamia.blogg.se/
Postat av: Emma Nathalie

Åh tack så jättejättemycket! Din är också riktigt härlig måste jag säga! :)



Jag älskar indisk inredning! Tycker det är så härligt att man kan blanda alla starka färger! :)

2009-06-28 @ 21:36:46
URL: http://lonelydarling.blogg.se/
Postat av: Camilla

Gillar också indisk inredning, trevlig blogg du har!

2009-06-29 @ 07:40:22
URL: http://turnerkvinna.blogg.se/
Postat av: Therese

Hejsan! Ja tiden går verkligen fort! Nu har jag haft hundarna i 5 veckor och det har varit roligt! Tess och Tolga åkte nyss hem och hon bad mig att hälsa så gott! Hoppas du får en bra dag!

Kram

2009-06-29 @ 11:15:24
URL: http://prinsessansliv.blogg.se/
Postat av: Efwa

Du undrade vart jag tagit vägen. =) Vi har haft massor med besök så det har inte blivit så mycket bloggande. Men just nu har jag en liten stund innan det bär av till stranden. Jag har några andra bloggar också som jag skriver lite i. Kolla i högerspalten så ser du dem.

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe innan det kallnar.

Kram Efwa

2009-06-29 @ 12:09:20
URL: http://maisonruebalzac.blogspot.com
Postat av: Monica

Hej !!!!!!

Superläckert !!!!

Jag gillar allt !!!!!

Den här nya modernare varianten av Indisk stil....är bara såååå snygg !!!!

Min vikskärm, var väl sådär halvdyr........men jag har sparat i ett par månader.....och så fick jag lite pengar till min födelsedag.........vikskärmen hade jag lagt undan utan handpenning sedan ett par månader, i en affär där jag är stamkund......och nu när jag hade lite cash,så hämtade jag ut den !!!!!!

Maken kommer inte att se den , förrän vi kommer hem från semestern.......och då har den ju stått där lääääääänge...blink,blink.......vad ska man ha kvinnliga lister till, om man inte använder dem...?!

Ha det underbart i juli,jag sticker till Sardinien....!!!

Kram,

Monica

2009-06-29 @ 12:36:16
URL: http://foodandinteriors.blogspot.com

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0