Doftminnen

2009-05-26 @ 09:56:48
Brukar ni också få såna där "doftminnen"?

Igår hade jag hela två stycken...

Först ett när jag var ute och promenerade på lunchrasten... jag passerade en rosbuske, ni vet en sån där vanlig, med rosa enkla nyponrosor, som växer lite här och var i planteringar och vid lekplatser.
Den svaga rosdoften kom emot mig... och vips så mindes jag hur jag som liten brukade stå och spana efter nyckelpigor vid just såna rosbuskar... nyckelpigorna älskar att krypa runt på dem för där finns ofta gott om bladlöss... och bladlöss är smaskens för nyckelpigor!

Jag älskade nyckelpigor och brukade ha dem i en stor burk, med stora lufthål i locket och så stoppade jag i en massa rosblad åt dem, jag till och med var ute tidigt på morgonen och plockade daggvåta blad för att nyckelpigorna skulle få dricka...

Vilken liten djurplågare jag var... nu förtiden skäller jag på mina egna barn när de vill låsa in små oskyldiga nyckelpigor i burkar...

Minne nummer två...

När jag slutat jobbet och satt och väntade på bussen, så var det otroligt varmt... jag satt på en bänk och plötsligt kom det en vindpust som förde med sig doften av plast eller gummi... doften av ny plast... den som sprider sig i rummet när man tex packar upp en ny simring eller badbassäng ur dess förpackning.

Snabbt for jag många år tillbaka i tiden och plötsligt befann jag mig på sommarsemester i Kroatien med mamma och pappa... vi hade precis köpt nya simringar och en badboll och en liten båt. Vi satt på en uteservering där det växte vinrankor i taket... de nya simringarna låg i ett hörne och det luktade så gott utav dem. Vi kunde knappt bärga oss att få använda dem. Efter maten tog vi bilen och åkte hem till villan där vi bodde... vi tog våra badsaker och gick över gatan och ner på stranden... det var ingen sandstrand utan en strand med en massa små runda vackra stenar, slipade av vattnet vid ebb och flod. Det är varmt, vattnet är klart, man kan se små färglada fiskar simma runt...

Min simring var röd!

Jag älskar doftminnen... mitt allra första minne jag har (mamma säger att jag bara var ett år) är faktiskt ett sådant!

Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0