Mitt land, ditt land

2009-10-14 @ 12:03:13



Hittade det här videoklippet på Tonårsmorsans blogg...

I ett inlägg uppmanar hon oss bloggare att visa var vi står och det är det jag gör just nu!

Mina barn och även jag själv har många gånger fått frågan: Var kommer du ifrån? Bara för att vi är mörkhåriga och har bruna ögon så måste vi komma någon annanstans ifrån... fast det där stämmer ju inte alltid!

Mina barn blir förvirrade när de får den frågan... för de kommer ifrån Sverige och ingen annanstans, det är Sverige som är deras hemland, det är svenska som är deras språk och Sverige är landet som de älskar.
De vet inget annat!

Kan ni föreställa er känslan av utanförskap de får? De själva känner sig som alla andra men andra ser dem som udda.

Naturligtvis har de sitt ursprung någon annanstans, men hur ska de kunna relatera till det när de aldrig har upplevt det landet, inte pratar språket osv.

Människor är människor och det borde egentligen inte finnas gränser eller olika nationer... alla är vi bara vanliga människor oavsett kön, läggning eller nationalitet.

Vi borde hjälpa och stötta varandra... inte stjälpa!

Jag gillar Tonårsmorsan, jag tycker att hon är en modig duktig och fruktansvärt intelligent kvinna. Hon tar alltid upp bra och intressanta saker i sin blogg... detta är bara en sak av många där jag håller med henne till fullo!

(Rasism är en sak jag inte kan förstå, men fördomar... det förstår jag! Det är lätt att skaffa sig fördomar, men fördomar är också lätta att få bukt med. De beror på okunskap eller förutfattade meningar. Rasism är svårare! Och kanske kommer av ännu mer okunskap... eller av viljan att inte vilja förstå, inte vilja ge med sig eller kompromissa... att inte låta skalet bli det minsta lilla skört)

Kommentarer
Postat av: Sara - En dalkulla i Österrike

Jag kan erkänna att jag har enormt svårt för invandrare och de är efter att ha bott i ett litet ghetto i partille, i borlänge där 90 % av alla är invandrare, har blivit tafsad på, förföljd av gäng när jag var ljushårig. Man ser sällan dom som är helt underbara och vill vara i sverige =// väldigt tråkigt.



SV. Haha varsegoood :D hehe ja de är väl så och nästa vecka ska de bli varmt igen. Mysko!

2009-10-14 @ 13:21:48
URL: http://candis.se
Postat av: Mimia

Sara: Visst kan det var skillnad på invandrare och invandrare, precis som det är skillnad på svenskar och svenskar!

Många av de flyktingar som finns i Sverige, kanske inte vill vara här egentligen... riktiga flyktingar flyr och väljer ofta inte själva vart de placeras.

2009-10-14 @ 13:45:24
Postat av: ila

Mycket bra skrivet Annelie/kramen ila

2009-10-16 @ 23:22:43
URL: http://www.metrobloggen.se/twingela

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0