Italiensk bönsallad med cevapcici...

2010-04-12 @ 19:16:50
eller shish kebab som man också kan säga!

Det är vad vi bjuder på idag...

Jag äter gärna salladen som den är utan kött till eftersom den ändå är så proteinrik, men är det hungriga karlar med i sällskapet så är det gott med kött till. Antingen en grillad köttbit eller som idag cevapcici/shish kebab.

Vad är då cevapcici/shish kebab? Jo... cevapcici är ett serbiskt ord där cevap betyder kebab och cici betyder shish... kebab är ett turkiskt ord som betyder grillat kött... ordet shish betyder grilla.
Antingen kan man ju göra en stor köttstock som man grillar på spett, så som man kan se att de gör när man köper kebab ute. Eller så gör man små avlånga köttbullar som man grillar på spett eller som jag gör idag, på gallret i ugnen.

Det var längesen jag satte in några bilder så idag blir det en liten bildserie...

Till bönsalladen behöver man:

- Kikärter
- Röda kidney bönor
- Soltorkade tomater
- Persilja
- Rödlök
- Lite vitlök

Balsamvinäger, olivolja, salt och peppar


Kikärter och kidneybönor kan man antingen köpa färdiga på burk eller så kokar man dem först. Då lägger man dem i blöt över natten och kokar dem sen UTAN (går fortare då) salt. Sen ska de så klart svalna innan man använder dem...

Så här går man tillväga:

Börja med att lägga upp baljväxterna i en stor skål...

    

... hacka persilja, lök soltorkade tomater, riv eller pressa vitlöken, häll över olivolja och balsamvinäger och krydda efter smak.

    



Cevapcici/Shish kebab:

- Köttfärs
- Lök
- Tomat
- Persilja
- Vitlök

Salt, peppar, gurkmeja, arabisk krydda (heter sju kryddor och finns att köpa i orientaffärer)

Nu gör jag en mer arabisk variant av cevapcici och har i mer saker än vad man har i vanliga cevapcici. Men jag har inte i ägg eller ströbröd och sånt där annat krafs. Det blir alldeles utmärkt gott ändå!
Min variant är inte helarabisk heller då jag gör efter mitt eget huvud och efter vad familjen gillar... fast min svärmor blandade köttfärsen på något liknande sätt.

Jag river löken, för då märks den inte och man lurar de barn som inte vill äta lök. Tomaterna och persiljan hackas smått smått, man behöver inte ta så mycket. Vitlöken river jag i både salladen och köttet.

Jag använder oftast nötfärs men det ska väl egentligen vara lammfärs, men vilken färs som helst går bra... dock är det lite svårt att få dem att hålla ihop om man använder kycklingfärs.

Jag formar köttfärsblandningen till avlånga "korvar" som jag sen lägger på ugnsgallret och grillar i ugnen.

Här har jag blandat klart köttfärsblandningen och börjat rulla köttfärsbitarna...

    

sen grillar jag dem i ugnen och...

Voila!

    

Till detta serveras turkisk yoghurt (ett måste) som är uppblandad med lite salt och olivolja för att få den lite fluffigare och så naturligtvis arabiskt bröd... Man gör små brödrullar (eller stora) som man fyller med sallad, kött och yoghurt...

Liten som stor tycker om det här hos oss... bönor och kikärter kan ibland vara svårt att få barn att äta men det är ju en vanesak.

En jättebra vår, sommar och hösträtt!

Kommentarer
Postat av: cubix

Ser himla gott ut... om jag skulle ta och diska undan o laga nåt smaskigt jag med =)

2010-04-15 @ 09:17:06
URL: http://cubix.blogg.se/

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0